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Social issues and diffusion of the History of Science

Workshop LDAR-SPHERE



December 13, 2019,


University Paris 7 Diderot


Organized by
Charlotte de Varent (LDAR & SPHERE) & Nicolas Décamp (LDAR)




ABSTRACT
The purpose of this session is to bring together some society and education issues, with certain arguments that can be put today in connection with the teaching of the history of science, to justify it: firstly, to take a critical look at speeches mobilizing science, and secondly, to nuance the approach of the notion of culture. The session will be focused on the one hand, on knowing better those social issues, thanks to the participation of a media sociologist and a didactician specialized in the scientific argumentation. Angeliki Monnier, a media specialist working on collective and discursive identities as well as nationalisms, will examine the way in which the information and communication sciences have thought the use of the media, especially digital, in connection with the study of human collectives. She will propose her own framework, inspired by the sociological approach of P. Bourdieu, revisiting the culturalist approach, to take into account the macrosocial structures, the politico-media news and the technical characteristics of the devices. Gabriel Pallarès, a science educator specializing in social phenomena, will address the issues of socio-scientific argumentation, highlighting the epistemological complexity of the notion of "what proves, in science" through the example of uncertainty. On the other hand, the interventions will begin to initiate a reflection on what could be specific to the history of science teaching, in relation to other possible approaches to promote the adoption of critical posture with students. Barbara Jamin is a history teacher in the second degree, a trainer of the high school group in history-geography and counselor in laïcité. She co-organized the option "history of science" in fifth grade with Matthieu Husson, historian of science (Observatoire de Paris, CNRS). She will discuss what seemed to her to be issues specific to the interdisciplinary teaching of the history of science, as part of a "history of science" discovery option, co-supervised by teachers from several disciplines, especially connected to the question of the documentary approach.



PROGRAM

  • Angeliki Monnier (Université de Lorraine, CREM)
    Analyser les usages des médias numériques : état de lieux et perspectives
    Cette présentation se construira en deux temps. Tout d’abord, l’auteure proposera un aperçu des théories et méthodes habituellement employées pour l’analyse des usages des médias numériques. Elle mettra l’accent sur la tension qui traverse ces travaux entre approches dites « micro » et « macro ». Par la suite, l’auteure développera les contours d’un cadre conceptuel qui pourrait faire avancer les études qui portent sur les usages collectifs des médias numériques. Il s’agit d’une proposition théorique – mais fondée sur des travaux de recherche empiriques – qui s’inspire de quelques concepts-phare développés par le sociologue Pierre Bourdieu, tout en revisitant la pertinence et la portée de l’approche culturaliste.
  • Gabriel Pallarès, (Université de Montpellier, LIRDEF)
    Argumentation socio-scientifique et enjeux de l’histoire des sciences
    J’aborderai en première partie différents enjeux (notamment citoyens) de l’argumentation socio-scientifique, pour les mettre en lien dans un second temps avec des enjeux concernant spécifiquement l’enseignement de l’histoire des sciences. Je prendrai en exemple la notion d’incertitude, cruciale dans le fonctionnement des sciences mais aussi dans le traitement des questions socio-scientifiques actuelles.
  • Barbara Jamin (Lycée Léonard de Vinci, Levallois Perret)
    En quoi l’enseignement d’histoires des Sciences au Lycée constitue une expérience innovante de transdisciplinarité ?
    Le regard enrichi qu’offre un enseignement construit dans une démarche de collaboration étroite entre professeurs de disciplines très différentes (Histoire, SVT, Sciences Physiques, Philosophie, Français) permet de proposer aux élèves de Seconde des approches didactiques innovantes et originales et leur apporte une aide précieuse en matière de détermination de leur profil et de leur orientation. La coconstruction des séances et la coanimation permettent une approche croisée des questions traitées dans le programme, conçu dans une optique permettant aux élèves de mieux s’emparer des sujets par un éclairage conjoint, à la fois en sciences dures et humaines.




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