Partenaires

logo Sphere
CNRS
Logo Université Paris-Diderot Logo Université Paris1-Panthéon-Sorbonne


Rechercher

Sur ce site

Sur le Web du CNRS


Accueil > Membres > Pages personnelles > CONFALONIERI Sara

CONFALONIERI Sara

Senior lecturer


Contact me :
sara.confalonieri ( at ) u-paris.fr


Professional physical address :
Université de Paris
Bâtiment Olympe de Gouges
Place Paul Ricœur, PARIS 75013
Bureau 565
Tel. +33 (0)1 57 27 89 54


Professional mailing address :
Université de Paris - Laboratoire SPHERE UMR 7219
Case 7093
5 rue Thomas Mann 75205 PARIS CEDEX 13






Current Position

- Senior lecturer (maître de conférences) - Département HPS - Université Paris Diderot

- Researcher at Laboratoire SPHERE UMR 7219, CNRS - Université Paris Diderot


Education

- Doctoral degree in History of Mathematics at Université Paris Diderot and Universitè degli Studi di Milano (cotutelle) under the supervision of Marco Panza and Massimo Galuzzi.
Dissertation Title : "The telling of the unattainable attempt to avoid the casus irreducibilis for cubic equations : Cardano’s De Regula Aliza. With a compared transcription of 1570 and 1663 editions and a partial English translation"

- Undergraduate studies in Mathematics at Université Paris Pierre et Marie Curie

- Undergraduate studies in History and Philosophy of Sciences at Université Paris Diderot

- Undergraduate studies in Philosophy at Università degli Studi di Milano


Research Areas

- Renaissance algebra, cubic equations, irreducible case, Cardano

- Numerical equations in the 19th century, counting and separation of the real roots of a polynomial, Fourier, Sturm

- Generalizations of Descartes’ rule of signs

- Mathematics textbooks in France and Germany around the 18th century

- Learned women in Italy in the 18th century

- Correspondence on projective geometry between Wilhelm Fiedler and the Italian geometers (19th century)


Teaching Activities

- 2019-today at Université Paris Diderot :

  • Introduction à l’histoire des sciences (M1)
  • Introduction à l’histoire des mathématiques (M1)
  • Méthodes d’histoire des sciences (M2)
  • Histoire des mathématiques (M2)
  • Histoire et philosophie des mathématiques (M2)

- 2012-2019 at Bergische Universität Wuppertal :

  • Historisches Seminar
  • MAthematisches Seminar
  • Projective Geometrie (TD)

Scientific Production


Ouvrages de recherche

  • Confalonieri, S. & Kröger, D. (2016). Teaching the Mathematical Sciences at French and German Universities during the 18th Century. Göttingen : Cuvillier.
  • Confalonieri, S. (2015). The Unattainable Attempt to Avoid the Casus Irreducibilis for Cubic Equations. Girolamo Cardano’s De Regula Aliza. Wiesbaden : Springer. doi : 10.1007/ 978-3-658-09275-7

Articles dans des revues à comité de lecture

  • Confalonieri, S. (2018). A Further Analysis of Cardano’s Main Tool in the De Regula Aliza : on the Origins of the Splittings. Archive for History of Exact Sciences, 72, 303-352. doi : 10.1007/s00407-018-0209-z
  • Confalonieri, S. (2018). An Overview of Cardano’s De Regula Aliza. Bollettino di Storia delle Scienze Matematiche, 38, 189-236. doi : 10.19272/201809202001
  • Confalonieri, S. (2015). The Casus Irreducibilis in Cardano’s Ars Magna and De Regula Aliza. Archive for History of Exact Sciences, 69, 257-289. doi : 10.1007/s00407-015-0149-9

Éditions

  • Confalonieri, S., Schmidt, P.-M. & Volkert, K. (Hrsg.) (2019). Der Briefwechsel von Wilhelm Fiedler mit Alfred Clebsch, Felix Klein und italienischen Mathematikern. Siegener Beiträgen zur Geschichte und Philosophie der Mathematik, 12, 1-326.

Actes de colloques

  • Confalonieri, S. (2020). Die Vorzeichenregel von Descartes : "... und wir könnten wissen, wie viele echte Wurzeln und wie viele falsche Wurzeln in jeder Gleichung sind". In Fischer, H. und Sauer, T. und Weiß, Y. (Hrsg.), Tagungsband der gemeinsamen Jahrestagung der Fachsektion Mathematikgeschichte der Deutschen Mathematiker-Vereinigung und des Arbeitskreises "Mathematikgeschichte und Unterricht“ der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Mainz, 29. Mai – 2. Juni 2019, 10 pages (en cours d’impression).
  • Confalonieri, S. (2015). Teaching the Mathematical Sciences in France During the 18th Century : a Few Examples from Some of the Most Used Textbooks. In K. Bjarnadóttir, F. Furinghetti, J. Prytz & G. Schubring (Eds.), Dig Where You Stand 3. Proceedings of the Third International Conference of the History of Mathématiques Education (p. 137-150). Uppsala : Uppsala University - Departement of Education.
  • Confalonieri, S. & Kröger, D. (2015). Teaching the Mathematical Sciences at French and German Universities during the 18th Century : The Case Study of Negative Numbers. In E. Barbin, U. T. Jankvist & T. H. Kjeldsen (Eds.), History and Epistemology in Mathématiques Education. Proceedings of the Seventh European Summer University on the History and Epistemology in Mathématiques
    Education
    (p. 99-109). Aarhus : Aarhus University - Danisch School of Education.

Vulgarisation de la recherche

  • Confalonieri, S. (2012). Cardano e le equazioni di terzo grado. Lettera matematica pristem, 80-81, 21-30.

Communications

- Congrès annuel de l’Unione Matematica italiana, Università di Pavia (septembre 2019)

- Conférence "Numerical Equations in the 19th century" , Bergische Universität Wuppertal (juin 2019)

- Congrès biennal commun de la Fachsektion Mathematikgeschichte de la Deutsche Mathematiker-Vereinigung (DMV) et du Arbeitskreis Mathematikgeschichte und Unterricht de la Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM), Gutenberg Universität Mainz (mai 2019)

- Conférence de la Revue d’Histoire des Mathématiques, IHP, Paris (décembre 2017)

- Séminaire "Filmat" du Dipartimento di Matematica, Università di Milano (décembre 2017)

- Séminaire "Geschichte der Mathematik", Bergische Universität Wuppertal (mai 2017)

- Séminaire "Geschichte der Mathematik", Bergische Universität Wuppertal (juillet 2015)

- Séminaire "Geschichte der Mathematik", Bergische Universität Wuppertal (juin 2015)

- Séminaire du groupe de recherche IREM, Université Lille 1 (mars 2015)

- Séminaire d’histoire des mathématiques, Université Lille 1 (mars 2015)

- Conférence "Seventh European Summer University on History and Epistemology
in Mathematics Education" , Aarhus Universitet (juillet 2014)

- Conférence "Journée Nancy-Wuppertal d’Histoire des Mathématiques, Maison des Sciences de l’Homme, Nancy (juin 2014)

- Séminaire d’histoire des sciences, Université Paris 8 (juin 2014)

- Séminaire "Mathématiques à la Renaissance" , SPHERE, Université Paris Diderot (mai 2014)

- Séminaire du groupe de recherche "Modern Geometry and the Concept of Space" ,
Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte, Berlin (avril 2014)

- Congrès annuel de la Société Française d’Histoire des Sciences et Techniques (SFHST), Université Lyon 1 (avril 2014)

- Conférence "Novembertagung on the History of Mathematics", Open University, London (novembre 2013)

- Conférence "Journées des Jeunes Chercheurs" de la SFHST, ENS, Paris (novembre 2013)

- Conférence "Third International Conference of the History of Mathematics Education" , Uppsala Universitet (septembre 2013)

- Séminaire "Histoire et Philosophie des Mathématiques", SPHERE, Université Paris Diderot (avril 2013)

- Séminaire "Mathématiques à l’Âge Classique" , SPHERE, Université Paris Diderot (janvier 2013)

- Congrès annuel de la Società Italiana di Storia della Matematica (SISM), Università di Brescia (novembre 2012)

- Séminaire "Geschichte der Mathematik", Bergische Universität Wuppertal (mai 2012)

- Séminaire "Geschichte der Mathematik", Bergische Universität Wuppertal (avril 2012)

- Congrès annuel de la SFHST, Université de Nantes (mai 2011)

- Congrès annuel de la SISM, Università di Brescia (novembre 2010)




last modified on 15th April 2020