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Axis interdisciplinarity in History & Philosophy of Science

Seminar of the PhDs Students of SPHERE




Coordination : Marie Lacomme

Archives : 2018–2019

SCHEDULE 2019–2020

In French, on Mondays, 9:00am – 1:00pm, Room 631B
Building Condorcet, Université Paris Diderot, 4, rue Elsa Morante, 75013 Paris
Campus map with access
2019/10/01 11/12 12/03 12/10 2020/01/07 02/04 03/03 03/31 05/05 06/02
  • October 1st, 2019
    Marie Lacomme (Univ. Paris Diderot, SPHere)
    What is philosophy / history of science ?
    During this introductory session, several doctoral students and students in history or philosophy of science will present their conception of these disciplines and the methods of work that they consider to be specific to these fields.
  • Alexandra Pavlova (TU Wien)
    La philosophie des sciences et les méthodes formelles : la logique, peut-elle être un outil ainsi qu’un objet de la philosophie des sciences ?
    Malgré des aspects sociologiques et historiques tout à fait pertinents, mon intérêt principal se porte sur l’aspect cognitif de la philosophie des sciences. Ainsi, ma première question est la suivante : "Pourquoi et comment justifier ma confiance, devenant parfois foi ou même croyance, dans les sciences ?". La logique semble être l’outil le plus fiable parmi les instruments du raisonnement humain, on pourrait donc poser nos questions concernant la crédibilité de la logique en analysant des systèmes formels différents ; notre thèse étant que les systèmes logiques de base, que nous utilisons dans la philosophie et dans les sciences, contiennent déjà des postulats ontologiques et épistémologiques. On utilisera les méthodes formelles des jeux logiques et l’analyse conceptuelle pour illustrer et aussi critiquer la thèse énoncée ci-dessus.
  • Gautier Depambour (Univ. Paris Diderot, SPHERE)
    Paradoxes en histoire des sciences : le cas du développement de l’optique quantique
    L’apparition d’un champ de recherches en physique ne se limite pas à l’émergence de nouvelles idées théoriques et de nouvelles techniques expérimentales. Dès lors qu’on tient compte des facteurs économiques, sociologiques, institutionnels et politiques, le développement d’une nouvelle discipline peut surprendre par sa non-linéarité et son caractère contre-intuitif. Ces aspérités disparaissent avec le temps, une fois que le domaine de recherches devient paradigme ; mais en tant qu’historien des sciences, il est important de reconstruire cette trajectoire sinueuse pour comprendre comment la science progresse, parfois en défiant la logique. C’est le cas du développement de l’optique quantique des années 1960 aux années 1980 : j’ai en effet identifié dans cette période des paradoxes historiques qui méritent d’être élucidés. Ainsi, dans ma présentation, je dévoilerai ces paradoxes et les pistes que j’envisage pour les résoudre, ce qui sera en même temps l’occasion de vous exposer mon projet de thèse.
  • Solange Haas (Univ. Paris 1, IHPST)
    Tba
    Après avoir étudié la physique et la logique, Solange Haas, doctorante à l’IHPST, écrit une thèse en philosophie de l’écologie. Lors de cette séance, elle présentera sa conception de la philosophie des sciences et les méthodes de travail qu’elle considère comme propres à cette discipline.


  • November 12
    Edgar Lejeune (Univ. Paris Diderot, SPHere, & LATTICE)
    Find and follow a word in a text : a way of working
    Abstract tba

  • December 10
    Alban Da Silva (Univ. Paris Diderot, SPHere)
    Practice interdisciplinarity to demonstrate
    Abstract tba

  • January 7, 2020
    Marie Lacomme
    Use of interviews in history and philosophy of science
    While the use of interviews and qualitative inquiry techniques is common in the human and social sciences, we note that among the various disciplines that have science as the main object, this type of method is generally associated with the sociology of science. But what about philosophy and science history ? Is the use of interviews possible, and if so, how ? This session will be an opportunity to discuss possible problems and methodological issues we may encounter when we intend to mobilize interviews in our research work in philosophy or history of science.

  • February 4
    Arilès Rémaki, Adeline Reynaud, (Univ. Paris Diderot, SPHere)
    Drafts
    The purpose of this session will be to address the following questions :
    - How to determine the "draft" status of a text ?
    - What about an idea written on a rough draft ? Is she more faithful to the author’s thoughts since he has written it more spontaneously ? Is it less faithful to the contrary, since he has not assumed it until publishing it ?
    - What are the links between drafts and diagrams ?
    - What are the historiographical and philological tools for dealing with a body of rough drafts ?

  • March 3
    Nicolas Michel (Univ. Paris Diderot, SPHere)
    Personae & scientific selves
    In this session, we will discuss the concepts of "scientific personae" or "scientific selves", proposed in the last decades by, among others, Lorraine Daston, Otto Sibum, or Mario Biagioli. Cultural identities at an intermediate stage between the biographical and the institutional, the "personae" are at the same time masks, ways of presenting oneself as a scientist to the public and to the acadmic community, and techniques of self which participate of the formation of inferential schemas, ways of perceiving, or a scientific ethic.
    We will read excerpts of founding texts for this approach to the history of scientific practices, then I will circulate an article in which I propose a rereading of the emergence of modern mathematics at the turn of the 20th century through the prism "scientific selves".

  • March 31
    Helmy Chekir (Univ. Paris Diderot, SPHere & LDAR), Sarah Hijmans (Univ. Paris Diderot, SPHere), Marie Lacomme
    School programs and textbooks as sources
    School programs and textbooks constitute a particularly dense body of work. For historians and philosophers of science, this is their richness but it can also make their study difficult. These are the methodological issues that we will discuss during this session.


  • May 5
    Edgar Lejeune, Sarah Hijmans
    Replicability
    How to communicate in writing a scientific procedure to make it replicable by other researchers ? How do the actors organize themselves to effectively share this type of procedure, starting from, for example, new types of texts ? And what are the epistemological stakes that underlie these wishes ?

  • June 2
    Sarah Hijmans
    Analogy
    The analogy between chemical substances is often mentioned by chemists of the 19th century, both as a heuristic tool and in argumentation of evidence, for example to argue the existence of new elements. With the help of some texts of philosophy of science, we will ask ourselves how the role of analogy in scientific reasoning can be thought of. From there we will be able to reflect on the articulation between philosophy and the history of sciences, to know how to interpret the use of a concept little defined in a precise historical context.



VENUE

* Building Condorcet, Université Paris Diderot, 4, rue Elsa Morante, 75013 - Paris ;
campus map with access.
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Metro : lines 14 and RER C, stop : Bibliothèque François Mitterrand or line 6, stop : Quai de la gare. Bus : 62 and 89 (stop : Bibliothèque rue Mann), 325 (stop : Watt), 64 (stop : Tolbiac-Bibliothèque François Mitterrand)

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