Partenaires

logo Sphere
CNRS
Logo Université Paris-Diderot Logo Université Paris1-Panthéon-Sorbonne


Rechercher

Sur ce site

Sur le Web du CNRS


Accueil > Séminaires en cours > Histoire des sciences, histoire du texte

Axe Interdisciplinarité en Histoire et Philosophie des Sciences

Histoire des sciences, histoire du texte




Le séminaire se penche sur les divers types de documents produits dans le contexte de pratiques savantes. L’un des objectifs en est de saisir en quoi la fabrique de formes textuelles et d’inscriptions est partie prenante de l’activité scientifique. Nous cherchons également à comprendre comment nos sources reflètent les pratiques scientifiques et les contextes dans lesquels elles se déploient. Le séminaire vise enfin à comprendre en quoi ces réflexions peuvent permettre de mieux interpréter les sources sur la base desquelles les historiens des sciences mènent leurs recherches. Nous nous intéresserons cette année aux questions suivantes :
  • Comment interpréter la variété des documents qui nous transmettent une œuvre ?
  • Comment des scientifiques élaborent-ils des formes textuelles au sens large en vue de mener leurs recherches, et comment ces formes textuelles reflètent-elles leur travail intellectuel ?
  • Comment interpréter des diagrammes ?
  • Comme lire des bibliographies ?
  • Quels écrits produits par les acteurs à titre privé les historiens des sciences rencontrent-ils et comment les exploiter ?
  • Comment des collectifs de savoir organisent-ils les univers de papier sur lesquels ils appuient leurs activités ?
  • Comment appréhender la fluidité de certains textes au travers des adaptations, des traductions, et autres formes de recréation dont ils font l’objet ? Comment, plus généralement, décrire les écrits dérivant d’autres écrits ?


Responsables : l’ensemble du groupe HSHT

Archives 2021–2022 2020-2021
2020-2019 2019-2018 2018-2017
2017-2016 2016-2015 2015-2014
2014-2013 2013-2012 2012-2011
2011-2010 2010-2009 2009-2008
2008-2007, p. 38 2007-2006, p. 41 2006-2005, p. 51
2005-2004, p. 22 2003-2000, p. 41 2000-1996, p. 14

PROGRAMME 2022-2023

Dates prévisionnelles 27/10/22 10/11 8/12 12/01/23 9/02/23 9/03/23 13/04 11/05 8/06

Ce sera toujours les jeudis, de 9h30 à 17h30, en salle Rothko, 412B —et hybride (Zoom), en fonction de la situation sanitaire.
Bâtiment Condorcet, Université Paris Cité, 4, rue Elsa Morante, 75013 Paris (carte, accès)

Accès aux modalités de connexion et aux résumés en cliquant sur les titres des thématiques soulignées

27/10/2021, 9:30 - 17:30 : Comment les documents reflètent les contextes sociaux et matériels de la circulation des œuvres ainsi que le travail de recherche
C. Hofstetter Reading circles of the Introduction to Arithmetic in Byzantium
J. Kursell Writing down music – Carl Stumpf and his Score of a Performance from Siam
C. Moretti Random Notes on Standards, Textual and Formal Variants in Dunhuang Buddhist Manuscripts

10/11/2022, 9:30 - 17:30 : Diagrammes
D. Manolova Scientific Illustrations in Late Byzantium : A Case Study of Eclipse Diagrams
M. Husson A natively digital critic of astronomical diagrams in pre- and early modern astronomy : A short presentation of the EIDA project
A. Da Silva Une étude ethnomathématique des dessins sur le sable du Vanuatu

8/12/2022 : Bibliographies
C. Bonvoisin As if we worked in a vacuum :" making bibliographies on optimal control problems in Lev Pontryagin’s group
M. Lacomme Comment aborder une bibliographie en histoire des sciences ?
E. Lejeune Dresser un bilan, favoriser les contacts, légitimer des pratiques ? Fonctions d’une bibliographie dans un champ d’étude naissant, l’histoire médiévale numérique (1960-1981)

12/01/2023 : Notations, symbolisme
K. Chemla To put or not to put ? That is the question
A. Remaki Implementing term relations in two-dimensional space : the case of Leibniz’s table
Mark Geller

9/02/2023 : Adaptations/Reformulations
A. Keller, J. Lefevre, Z. Karimian

9/03/2023 : Genèses
J. von Plato, M. C. Bustamante, Clare Mary Moriarty

13/04/2023 : Ratures
A. Costa, D. Rabouin, E. Haffner

11/05/2023 : Notes de cours
Sara Confalonieri, Wang Xiaofei, N. Sage-Pranchère

8/06/2023 : Usages Modernes de l’Ecrit Médiéval
Tba tba
Organisation de l’an prochain

27 octobre 2022

: : Comment les documents reflètent les contextes sociaux et matériels de la circulation des oeuvres ainsi que le travail de recherche.
Organisation : Karine Chemla (CNRS, SPHere)

Pour nous rejoindre en ligne (Zoom), merci d’écrire au plus tard 24h avant la séance à K. Chemla, avec le mot-clé : « 27-10-22-zoomHSHT » dans l’objet du mail, le lien sera envoyé la veille
  • Carole Hofstetter (Paris 8-UPL)
    Reading circles of the Introduction to Arithmetic in Byzantium
    Nicomachus’ treatise Introduction to Arithmetic (1st-2nd century CE) has more than a hundred Greek manuscript witnesses, of which almost half were copied during the 13th and 14th centuries. The high degree of contamination in this part of the manuscript tradition makes it very difficult for classical philological methods to uncover and present the relationships between these manuscript witnesses in a precise manner.
    Through a series of case studies, I will show how a complementary approach, guided by a historical perspective aiming at identifying reading circles studying the text in which these manuscripts were produced and used in the medieval period, can prove relevant to counter this difficulty in the case of the Introduction to Arithmetic.
  • Julia Kursell (Paris 8-UPL)
    Writing down music – Carl Stumpf and his Score of a Performance from Siam
    In 1901, philosopher and experimental psychologist Carl Stumpf (1848-1936) published a paper on the visit of a theatre group from Siam (now Thailand) to Berlin in 1900. During his work on musical perception and cognition up to then, he had become interested in phonographic recording, which he first rejected and then embraced. The recordings he made from the Thai musicians is nowadays considered to be the first in the Berliner Phonogramm-Archiv, which was to become the largest collection of ethnographic wax-cylinder recordings. This recording is special in that Stumpf tried to record the musicians separately to then recompose the performance as an edited score which he included in the paper. This edition will be held against other modes of writing he used in his work, such as short-hand and regular music notation.
  • Costantino Moretti (École française d’Extrême-Orient)
    Random Notes on Standards, Textual and Formal Variants in Dunhuang Buddhist Manuscripts
    The notion of “mistake” and that of “textual variant” share, at times, some ambiguities. By comparing several manuscripts containing the same Chinese Buddhist scripture, for example, it becomes apparent that a number of presumed variants in modern edited texts are in fact simple scribal copying errors. In most cases, these mistakes are produced due to a chain of factors whose combination leads to accidental textual corruption, or due to a misunderstanding of the source-manuscript layout. In the first part of my talk, I will discuss presumed textual variants linked to possible scribal errors, with a focus on Dunhuang Buddhist material.
    Medieval catalogues of Buddhist scriptures provide details on the structure and/or internal organization of sūtras and commentaries in an early phase, also setting out interesting codicological details concerning book collections stored in official monastic libraries. By comparing early catalogues to later sources significant differences in the structure of various texts come to light, indicating that scriptures were, at times, circulating in several formats — possibly with a different layout — and that textual divisions may have evolved over the centuries. In the second part of my talk, I will point out additional considerations regarding variants/alterations that involve a modification of the text layout, i.e. “formal variants”, which can determine a misconstruction of the manuscript that served as the basis for producing a given copy.


10 novembre

: : Diagrammes

Organisation : Karine Chemla (CNRS, SPHere)

  • Divna Manolova (Visiting Postdoctoral Fellow, Max Planck Institute for the History of Science)
    Scientific Illustrations in Late Byzantium : A Case Study of Eclipse Diagrams
    In this paper, I interrogate how diagrams operate as scientific illustrations in the material as well as social context of late Byzantine books and in particular, how eclipse diagrams (both solar and lunar) function as vehicles for knowledge transfer. Focusing on a sample of diagrams found in Byzantine cosmological and astronomical miscellanies from the thirteenth, fourteenth and fifteenth centuries, I discuss, first, what seems to constitute an eclipse diagram. To this end, I provide an overview of the main graphic and aesthetic conventions, on which an eclipse diagram relies in order to be understood. Second, I examine how an eclipse diagram encodes and organises knowledge about light and shadow, line and colour, as well as about relative distances and magnitudes involving the earth, the sun and the moon. Finally, I analyse how eclipse diagrams relate to corresponding narrative explanations of eclipse occurrences. My principal goal in this third part of the paper is to explore whether diagrams play a specific role and offer a contribution distinct from that of narrative in forming, structuring, preserving, and transmitting knowledge about astronomical phenomena (for the purposes of this paper, about eclipses) and whether by studying diagrams I could elucidate, ever so slightly, the ‘obscure’ place that is the so-called ‘late Byzantine classroom‘.
  • Matthieu Husson (SYRTE, Observatoire de Paris - Université PSL, CNRS, Sorbonne Université)
    A natively digital critic of astronomical diagrams in pre- and early modern astronomy : A short presentation of the EIDA project
    For centuries across Afro-eurasia the astral sciences were fostered to meet a wide range of religious, ritualistic and political needs, to observe, understand and predict the natural world. Consequently, in multiple interrelated cultural contexts, practitioners compiled manuscripts and early prints including numerical tables, texts and diagrams, of which tens of thousands are extant. Building upon the results of the TAMAS project dedicated to the collective elaboration of tools and publications establishing new standards for natively digital analysis and edition of astronomical tables the ANR project EIDA will focus on diagrams as a visual heritage and astronomical or mathematical tools of reasoning in the astral sciences.
    EIDA is a project which associates research in computer vision with history of astronomy in a deeply interdisciplinary perspective. The ambition of the project is thus to develop and implement a new approach in the study of astronomical diagrams in pre-modern and early modern periods by creating and leveraging novel and specific automatic image analysis tools. The two main objectives of EIDA are : (1) to shape a specific criticism of astronomical diagrams and standards for their natively critical edition addressing, through their material and epistemological aspects, the variety of their functions and circulation modes, and (2) to take this innovative analysis to an unprecedented Afro-Eurasian scale by developing new computer vision approaches, capable of decomposing an astronomical diagram into components that are meaningful for analysis and edition, without relying on dataset-specific human annotation.
    In the first part of the presentation, I will focus on the interdisciplinarity of EIDA and the challenges it induces for the history of science dimension of the project. In the second part of the presentation, I’m going to focus more specifically on the history of science corpus and issues we hope to explore in the project (doing my best to balance my personal bias toward Latin mediaeval sources).
  • Alban da Silva (SPHere)
    Une étude ethnomathématique des dessins sur le sable du Vanuatu
    Il existe dans les sociétés traditionnelles du Vanuatu (Pacifique Sud) une activité culturelle consistant à dessiner, à même le sol, des figures symétriques à l’aide d’un doigt. Le dessinateur produit une ligne continue qui ne repasse pas continument sur elle-même, il ne lève pas le doigt durant le tracé et il finit son dessin au point de départ.
    Dans un premier temps, je décrirai comment une enquête ethnographique menée chez les Raga de l’île de Pentecôte m’a permis d’élaborer un modèle permettant de suggérer la dimension mathématique de cette pratique, notamment algorithmique. Je montrerai qu’il peut être fructueux de considérer les méthodes de tracé comme des chemins eulériens dans un graphe bien choisi. Il est alors possible de faire des hypothèses sur les processus qui conduisent à la création et à la mémorisation de ces dessins. Cette méthodologie pouvant constituer une étape vers la compréhension des idées mathématiques développées chez les Raga, elle pourra intéresser à ce titre les historiens cherchant à analyser des diagrammes utilisés dans différents contextes culturels et historiques.


8 décembre 2022

: : Bibliographies

Organisation : K. Chemla

  • Clément Bonvoisin (ED 623, Université Paris Cité, SPHere)
    As if we worked in a vacuum :" making bibliographies on optimal control problems in Lev Pontryagin’s group
    From 1956 to 1961, a group of Soviet mathematicians, composed of Lev Pontryagin (1908 – 1988) and three of his former students, published a series of articles and a monograph on optimal control problems. These problems had emerged from discussions in certain scientific and engineering communities, in different countries, during World War II and the early Cold War. The general issue was to find the best ways to control a given system, in order to transfer it from its initial state to another, desired one. Through their works, Pontryagin’s group put forward a result they called the maximum principle, depicting it as a decisive tool to solve optimal control problems.
    In this talk, I will focus on one aspect of these published works : their bibliographies. As it occurs, these bibliographies were not comprehensive lists of the existing literature on optimal control problems known to Pontryagin’s group. Rather, they were the results of choices made by the authors of these texts. These selections of works therefore become objects for historical inquiry. Would the authors tailor their bibliographies in order to cast light on certain works and overshadow others ? How does their choice relate to the reminiscences of one of the authors, Vladimir Boltyansky (1925 – 2019), according to whom ‘Pontryagin did not like to indicate scientific sources out of his group […], as if we worked in a vacuum without any connection with world science ?’
  • Marie Lacomme (ED 623, Université Paris Cité, SPHere)
    Comment aborder une bibliographie en histoire des sciences ?
    En 1941, le biologiste Theodore Cedric Ruch publie Bibliographia primatologica, une bibliographie de trois-cents pages pensée pour rassembler la liste de toutes les publications scientifiques portant sur les primates non humains depuis le XVIIIᵉ siècle. L’ouvrage est dès sa parution salué par nombre de chercheurs, et fait l’objet de recensions élogieuses dans Nature, Science, et plusieurs autres revues académiques, anglophones, mais aussi francophones. Ces dernières années, plusieurs primatologues ont écrit que cette parution constituait un des éléments fondateurs de leur champ.
    Parce que le livre est important pour les acteurs, l’historien.ne des sciences travaillant sur l’histoire de la primatologie est amené.e à s’y intéresser. Mais comment aborder un texte essentiellement constitué de quatre-mille-quatre-vingt-dix références bibliographiques, et donc, difficilement lisible, en tout cas, in extenso ? C’est le problème que nous adresserons dans cette présentation, en exposant les diverses méthodes que nous avons envisagées et développées pour étudier la bibliographie de Ruch : examen du paratexte, de l’organisation de l’ouvrage, de la correspondance entourant la publication, mais également écriture d’un programme informatique pour analyser statistiquement son contenu.
  • Edgar Lejeune (TEMOS & SPHere)
    Dresser un bilan, favoriser les contacts, légitimer des pratiques ? Fonctions d’une bibliographie dans un champ d’étude naissant, l’histoire médiévale numérique (1960-1981)
    En 1982, Caroline Bourlet, Carine Doutrelepont et Serge Lusignan publient une bibliographie intitulée Ordinateurs et études médiévales. Composé d’environ 1250 titres, ce travail s’inscrit dans la continuité de plusieurs autres initiatives qui ont pour objectif d’organiser, au sein des études médiévales, des façons de faire circuler les travaux et les méthodes des premiers utilisateurs des ordinateurs. Dans l’une des quelques recensions dédiées à l’ouvrage, René Pellen rend compte du fait que la bibliographie est appelée « à rendre les plus grands services en permettant de dresser des bilans » et « en favorisant les contacts » (Pellen, 1985). Dans une autre recension, Jean-Philippe Genet affirme que la bibliographie de Bourlet, Doutrelepont et Lusignan « prouve [...] que l’introduction de l’ordinateur dans les études médiévales a commencé à porter ses fruits » (Genet, 1983).
    Partant de ces premiers indices, nous proposons au cours de cette intervention de nous pencher sur les fonctions assurées par cette bibliographie dans le champ naissant des études médiévales assistées par ordinateurs au début des années 1980. Nous nous appuierons sur un entretien mené avec l’une des auteures, sur les archives du travail d’enquête à la base de la bibliographie ainsi que sur la bibliographie elle-même, et plus précisément sur son apparat critique (index-matière, index des noms, index des corpus).


12 janvier 2023

: : Notations, symbolisme

Organisation : K. Chemla & A. Remaki

  • Karine Chemla (CNRS, SPHere)
    To put or not to put ? That is the question
    In terms of mathematical texts, two types of sources came down to us from early imperial China : some are manuscripts excavated from tombs and others are canons handed down through the written tradition. Both types of text are as a rule composed of problems and procedures solving these problems. Moreover, these texts all refer to calculating rods being used on a material surface, on which computations were carried out. However, before the 10th century, none of these texts contain any illustration showing how rods were used in the context of computation. Some procedures explicitly refer to the operation of putting down numerals on the calculating surface, some do not. This feature seems to depend on the mathematical topic dealt, with and also to depend on the nature of the text in which the procedure is inserted. What can these differences tell us about the history of the calculating surface and its use ? What can they tell us about the difference in nature between different types of sources ? These are the questions that this talk will address.
  • Arilès Remaki (projet Erc Philiumm, CNRS, SPHere)
    Implementing term relations in two-dimensional space : the case of Leibniz’s table
    A table is a complex object. The question of whether it is relevant or even possible to reduce a table to a linear sequence of signs or instructions must be asked and allows for very important semiological reflections. Nevertheless, the different modalities of production and presentation of knowledge resulting from historical analysis and exegesis require us to find, in concreto, data structures within which to implement the substance of the material artefacts that are the tables. Thus, without ever ceasing to bear in mind the impossibility of capturing in a discrete formula the phenomenological complexity of such diagrams, the work of abstraction forces us to choose which aspects to keep, simplify or delete.
    The presentation will focus on the particular case of a digital edition project of Leibniz’s manuscripts, in which many tables are found. The question that will be discussed is how to implement in parallel the geometric aspects of the table and the combinatorial relations between the terms in a formal language (in this case : the TEI language).







. . . . . . .

INFORMATIONS PRATIQUES

Calculer votre itinéraire avec le site de la RATP

Metro : lignes 14 and RER C, arrêt : Bibliothèque François Mitterrand ou ligne 6, arrêt : Quai de la gare. Bus : 62 and 89 (arrêt : Bibliothèque rue Mann), 325 (arrêt : Watt), 64 (arrêt : Tolbiac-Bibliothèque François Mitterrand)